eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Maya Ambil Cuti Rehat

Wednesday, November 29, 2006

Maya Ambil Cuti Rehat



Sejak Mei lalu, bintang jelita ini tidak henti bekerja. Memegang peranan utama filem arahan Shuhaimi Baba, Waris Jari Hantu kemudian menerima tawaran sutradara Osman Ali untuk Anak Halal, itu belum dikira lagi dengan tugasnya sebagai VJ saluran muzik Channel [V].

Justeru sepanjang bulan Disember ini, Maya Karin berhasrat ‘mengambil cuti’ dari sebarang aktiviti yang berkaitan dengan kerjaya.

“Penat, kerja tanpa rehat. Kalau tiada penggambaran atau rakaman, pasti ada temu janji lain seperti sesi fotografi dan sebagainya. Hari ini, ‘hari terakhir’ saya bekerja sebelum bercuti panjang,” ujarnya yang ditemui semasa majlis ulang tahun pertama Hotel Maya, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Masih belum pasti di mana destinasi percutian, beritahu gadis kacukan Melayu-Jerman ini: “Kemungkinan besar saya akan ke Vietnam selama dua minggu untuk menziarah bapa yang baru berpindah dari Indonesia.

“Baki cuti yang selebihnya mungkin dihabiskan di sini saja. Sudah lama sangat rasanya tidak berkumpul dengan ahli keluarga dan rakan-rakan. Kerja, kerja juga tetapi saya tidak mahu ‘kehilangan’ kehidupan sosial. Tiba masanya untuk saya fokus sebentar kepada orang yang tersayang.”

Ketawa apabila diusik siapa yang dimaksudkannya dengan ‘orang tersayang’, Maya segera menepis soalan nakal dengan menjawab, “Semua orang saya sayang, termasuklah anda semua (para wartawan).”

Memiliki sepasang senyuman dan lirikan mata yang cukup menawan, gadis yang sinonim dengan watak pontianak ini dijadualkan kembali sibuk Januari depan apabila terlibat dengan filem terbaru arahan ‘sifu’nya, siapa lagi kalau bukan Shuhaimi Baba.

Bertemakan patriotik, sebenarnya Maya sendiri masih tidak pasti judulnya dan belum membaca skripnya. “Saya mengatakan ‘ya’ pada tawaran tersebut semata-mata kerana Shuhaimi. Setelah berlakon tiga filem dengannya, saya percaya apa yang dia buat tidak akan mengecewakan.



“Saya sendiri masih kabur tentang watak dan bagaimana jalan ceritanya. Apa yang saya dimaklumkan ia mengenai kemerdekaan negara. Saya pasti ia sesuatu yang istimewa. Tunggulah nanti, bila semuanya berjalan lancar, para peminat akan tahu juga,” janji Maya.

Mengakui seorang yang cerewet dalam memilih projek filem, jelas Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Asia Pasifik ke-49 ini: “Bukan mahu demand tidak bertempat, tetapi tidak salah jika saya berhati-hati. Apa yang saya pentingkan ialah penceritaan, kekuatan karakter dan siapa tenaga kerja di sebalik sesuatu tawaran.”

Sedang dia diangkat sebagai pelakon hebat masa kini, Maya masih tidak melupakan dia juga seorang penyanyi. Pernah menghasilkan dua buah album, Erti Cinta dan Bukan Qalam Maya di bawah label MIG Records, gadis berusia 26 tahun ini giat merancang untuk membikin album seterusnya.

“Buat masa ini saya bebas dari ikatan mana-mana syarikat rakaman, tetapi terdapat beberapa pihak yang menunjukkan minat untuk ‘melamar’ saya bagi projek album. Saya tidak mahu terburu-buru buat album atas alasan ‘mesti ada album’. Biarlah produk yang ketiga nanti berkualiti tinggi,” terangnya yang kini berada di bawah pengurusan FuseAsia.

Sementara itu, kesediaannya menjadi tetamu khas sambutan ulang tahun Hotel Maya adalah kerana mereka berkongsi nama yang sama. “Setiap kali melalui Jalan Ampang dan terpandangkan hotel ini, saya tersenyum seorang. Saya ada ‘hotel sendiri’,” katanya bersenda.



Pada hari tersebut, seramai 32 orang bernama Maya turut diraikan dan salah seorang daripada mereka, Maya Shalfawaniz Md. Sakil, 28 telah dipilih sebagai pemenang hadiah cabutan bertuah iaitu keistimewaan menetap di hotel tersebut sepanjang hayat.

“Sebetulnya saya tidak pernah bertemu dengan orang bernama Maya di Malaysia sebelum ini. Sekarang, saya berjumpa lebih dari seorang!” beritahu Maya sambil melayan ‘saudara-saudaranya’ itu.