eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Kurniaan Untuk Aishah

Sunday, November 26, 2006

Kurniaan Untuk Aishah



Namanya sering didengar, disebut-sebut dan tidak sepi dari publisiti. Alunan gemersiknya juga masih berkumandang di corong radio dan peti televisyen. Namun begitu, dalam sedar dan tidak, sudah lapan tahun dia tidak menghasilkan album terbaru.

Selama 16 tahun Aishah berada dalam industri hiburan tanah air, suaranya masih kekal sama seperti dulu. Mantap, nyaring dan bertenaga, dia bersyukur kerana masih ada ruang untuknya menghiburkan para peminat setia.

“Ada ketika saya rasakan perjalanan karier saya seperti ‘hidup segan mati tak mahu’. Dalam kemunculan ramai artis-artis baru, saya sedar bukan semua pintu terbuka untuk saya.

“Bagaimanapun Alhamdulillah, Sony BMG Music masih percaya dengan kemampuan saya,” tutur Aishah semasa sesi pra-dengar Kurnia di pejabat syarikat rakaman tersebut, baru-baru ini.

Kali terakhir muncul dengan Tiada Akhirnya terbitan EMI, Kurnia boleh disifatkan sebagai satu projek reunion.

Ia bukan saja menyatukan Aishah dengan rakan lama, komposer Adnan Abu Hassan sebagai penerbit keseluruhan, malah penyanyi berusia 41 tahun ini juga kembali bernaung di bawah label yang sama semasa dia mula-mula mengecapi populariti.

“Saya tidak pernah bersengketa dengan Sony (sebelum bergabung dengan BMG Music). Malah apabila menyertai syarikat lain pun, kontrak saya ketika itu sudah tamat,” kata Aishah memberi penjelasan.

“Saya selesa dengan kerjasama baru yang termeterai ini. Saya akui pada mulanya berasa agak skeptikal dengan penerimaan mereka terhadap imej saya yang sudah bertudung, tetapi nampaknya ia tidak pernah langsung ditimbulkan,” sambungnya lagi.

Hampir tiga tahun mengumpul material, mencorak konsep dan mencari kembali ‘semangat kegemilangan’ Aishah, akhirnya Kurnia bakal berada di pasaran hujung bulan ini.

Menampilkan lima buah komposisi baru, antara yang patut diberi perhatian ialah Kasihnya Balqis (Adnan Abu Hassan/Mohariz Yaakup) yang bernuansakan etnik kreatif serta Berikan Harapan (Adnan Abu Hassan/Aishah) yang berkisarkan tragedi bencana Tsunami.


Pictures: mStar

“Saya bertuah kerana Adam Ahmad (yang menciptakan Janji Manismu dan Kemaafan Dendam Yang Terindah) sudi memberikan lagu untuk album ini. Mendengarkan melodi dan lirik nukilannya, hati saya tersentuh dan terus menjadikan ia sebagai tajuk album,” terang Aishah mengenai lagu Kurnia.

Kerana sinonim dengan irama bertemakan patriotik seperti Bahtera Merdeka, dia tidak lupa memuatkan lagu Barisan Kita yang disampaikan dengan iringan piano, di samping lagu klasik Daun-Daun Berguguran dan Songkok Mereng yang diberi sentuhan nafas baru.

“Sebagai bonus, saya juga mahu menghadiahkan para peminat dengan single tahun lalu, Tiada Lagi Tangisan serta Melukut Di Tepi Gantang, lagu tema siri Seputeh Qaseh Ramadan yang ditayangkan di TV3 bulan puasa lepas,” tambah ibu kepada dua orang anak ini, Arman Azhari, 11 dan Azhad Ahlami, 7.

Lagu-lagu lain yang terkandung di dalam albumnya yang ke-11 ini ialah Haruskah Ku Menyuarakan (Rosli Selasih/Lew Mable) dan Hanya Kernamu (Adnan Abu Hassan/Faris Zailani).

Diuji dengan persoalan bagaimana Aishah melihat album ini mampu menyaingi album-album pop lain, dengan penuh kematangan dia mengulas: “Saya bikin album bukan kerana terpaksa atau terdesak.

“Saya sentiasa percaya, selain angka jualan, seseorang artis itu bertanggungjawab membawa mesej kepada para peminat. Lagu bukan sekadar hiburan kosong, sebaliknya jika ia disampaikan dengan betul dan difahami, ia boleh memberi kesan.”

Sementara itu, Adnan menyifatkan Aishah sebagai seorang penyanyi yang tidak banyak berubah, sangat profesional, tidak terasa hati apabila ditegur dan tahu apa yang dia mahukan.

“Bayangkan dalam masa satu malam, dia mampu merakamkan empat buah lagu tanpa masalah. Saya yakin album ini bukan saja didedikasikan untuk mereka yang membesar bersama lagu-lagunya, malah sesuai didengar generasi muda hari ini,” komen Adnan jujur.