eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Dina Tubuh Syarikat Sendiri

Tuesday, November 28, 2006

Dina Tubuh Syarikat Sendiri



Rakam album sudah, menang di Hollywood pun sudah, tetapi kehadiran Dina seolah sering dilupakan. Apa silapnya? Tidakkah naib juara Malaysian Idol musim pertama ini berasa kecewa kerana realiti tidak sepadan dengan mimpi?

“Saya sedar akan hakikat tersebut. Saya akui perjalanan karier saya melalui jalan yang agak sukar, tetapi itu tidak bererti saya putus harap dan mengaku kalah,” jelas Dina atau nama penuhnya Faradina Mohd. Nazir ketika ditemui baru-baru ini.

Mempunyai suara yang unik sehingga tercalon untuk kategori Vokal Terbaik Wanita dalam Anugerah Industri Muzik ke-13 (AIM13) yang lalu, Dina pernah membawa pulang dua pingat daripada Pertandingan Seni Persembahan Sedunia (WCOPA) yang berlangsung di Los Angeles, tahun lalu.

Menerima pingat emas bagi kategori Vokal R&B/Soul/Jazz dan pingat perak untuk kategori Vokal (karya asal) antara 18 hingga 24 tahun, ternyata kemenangan tersebut seperti dipandang sebelah mata oleh khalayak tempatan.

“Mungkin kejayaan itu belum cukup menyakinkan para peminat terhadap kredibiliti saya. Mungkin masih ada kekurangan yang perlu diperbaiki. Mustahil kalau saya kata tidak kecewa langsung, tetapi apa yang berlaku saya ambil sebagai pengajaran,” ulasnya matang.

Baru berusia 21 tahun, gadis kelahiran Johor Bharu, Johor ini juga tidak mahu menuding jari menyalahkan mana-mana pihak atas sambutan dingin album sulungnya, Dina. Diterbitkan di bawah label Nature Records, kata Dina: “Album itu berdepan dengan beberapa masalah pengedaran dan kewangan.

“Terdetik rasa ralat tetapi dugaan seperti inilah yang mengajar saya memahami selok-belok dunia hiburan. Jika tiada aral, album tersebut akan dikeluarkan semula di bawah syarikat pengedaran yang baru tidak lama lagi.”

Popular dengan single Cinta Datang Lagi, dia masih belum pasti jika album itu akan memuatkan beberapa lagu baru sebagai bonus.

“Saya masih berbincang dengan label rakaman mengenai hal tersebut. Kami sudah pun menghimpun material-material terbaru, antaranya ciptaan dari Singapura dan Indonesia tetapi sayang rasanya jika ia dimuatkan dalam album repackage,” jawabnya berbelah bagi.

Menjadikan Adibah Noor sebagai idola, akui Dina: “Saya tidak boleh tergopoh-gapah atau cepat melatah kerana Adibah juga mengambil masa yang lama untuk menyakinkan peminat bahawa bakat adalah sandaran utama.

“Dalam masa yang sama, saya tetap menitik beratkan soal imej dan penampilan. Saya bukan mahu menjadi kurus ramping, cukuplah sekadar tahap stamina yang baik ketika beraksi di atas pentas.”

Baru tamat peperiksaan semester akhir Diploma Pengurusan Seni di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, tempoh tiga setengah tahun yang dihabiskan sebagai penuntut ternyata tidak sia-sia.

Dina kini mempunyai syarikat pengurusan sendiri, Soulful Symphony yang ditubuhkan bersama rakan kongsinya, Mohd Hazri Shihabudin kira-kira dua bulan lalu.

“Selepas kontrak pengurusan saya bersama 8Unit (di bawah naungan 8TV) tamat, saya fikir mengapa tidak saya mempunyai syarikat sendiri. Dengan kelulusan yang saya ada, Insya Allah, saya berpengetahuan mengendalikannya,” ujarnya optimis.

Turut menguruskan sebuah kumpulan tarian hip hop, Floor Fever Group, Dina berhasrat mengembangkan perniagaannya sebagai syarikat perhubungan awam dan pengurusan majlis satu hari nanti.

Satu soalan nakal untuknya sebelum mengakhiri perbualan - adakah penubuhan Soulful Symphony membuktikan Dina dan Hazri, yang merangkap pengurusnya, mempunyai hubungan intim seperti diperkatakan ramai?

“Tidak sama sekali,” Dina menafikan. “Saya akui kami sangat rapat, sudah kenal baik dan bekerja bersama selama tiga tahun tetapi kami tidak bercinta. Hazri sudah punya teman istimewa dan saya kenal siapa orangnya,” sambungnya lagi sambil tersenyum.